logstalgia
웹사이트 로그를 비주얼적으로 보여주는 툴로 Apache, Lighttpd, Nginx등 웹로그 분석이 가능하며 실시간 웹로그 분석툴로 비주얼적인면에서는 단연최고가 아닌가 싶습니다.
단, OpenGL을 지원하는 비디오 카드가 필요하기에 가상서버등 일반 서버상에서는 사용하기가 힘든문제가 있으나 OpenGL 지원하는 PC에서 SSH 원격접속을 통해 로그파일을 읽어서 모니터링이 가능합니다.
저는 VM 머신 로그를 사무실 업무PC Ubuntu 환경에서 확인하였습니다.
분석대상 OS : CentOS 6.X x86_64
logstalgia 바이너리 패키지 설치
– OpenGL 지원가능한 PC에 설치진행하면 됩니다.
:: Ubuntu 일경우
# sudo apt-get install logstalgia
:: CentOS 6.X 일경우
# curl -O http://dl.atrpms.net/el6-x86_64/atrpms/stable/atrpms-repo-6-7.el6.x86_64.rpm
# rpm -Uvh atrpms-repo-6-7.el6.x86_64.rpm
# yum install SDL-devel SDL_image-devel ftgl-devel pcre-devel libpng-devel libjpeg-devel gcc-c++ make gcc ftgl ftgl-devel SDL-devel SDL_image-devel
logstalgia 소스컴파일을 할경우에는 아래 방법처럼 진항하면 됩니다.
wget https://logstalgia.googlecode.com/files/logstalgia-1.0.3.tar.gz
tar zxvf logstalgia-1.0.3.tar.gz
cd logstalgia-1.0.3
./configure
make
make install
원격접속 모니터링
# ssh root@192.168.30.193 tail -f /etc/httpd/logs/chonnom.com-access_log |logstalgia –sync
※ 다이나믹한 비쥬얼을 보고싶으면…홈페이지에서 F5 Key 를 마구누르면 머진 스샷화면을 볼수있습니다.
참고 페이지
https://code.google.com/p/logstalgia/
News
3 April 2014
Well this hasn’t happened in a while: a new Logstalgia release!
Logstalgia now uses SDL 2.0 when available, providing much better multi-monitor support.
You can also now date ranges on the command line using the –from and –to ISO_DATETIME
options.
Various other improvements are listed below:
Performance improvements.
Multi-monitor support using SDL 2.0.
SDL 1.2 support is deprecated.
Can now specify the attribute to match the group regex (-g) against.
When using –sync, now catches back up after resuming from pause.
Added –pitch-speed option (control how fast balls travel).
Made default group matches case-insensitive (Sebastian Krzyszkowiak).
Display tokens in multi-paddle modes (Sebastian Krzyszkowiak).
Added window resizing and a full-screen toggle (alt-enter).
Take screenshots (F12).
Summarizer component content is now sorted.
IPv6 addresses now anonymized by default as well (last 64 bits).
New dependencies on libpng, GLEW.
Now requires GLM and Boost header-only libraries to build.
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